15 1 0 4000 1 https://haktanbozer.com.tr 300

Halo Nedir?

Halo, sürücünün kafasını korumak için yerleştirilmiş kavisli bir çubuktan oluşan, açık tekerlek yarış serisinde kullanılan bir sürücü çarpışma koruma sistemidir.

Halo‘nun ilk testleri 2016 ve Temmuz 2017’de gerçekleştirildi. 2018 sezonundan bu yana FIA, halo‘yu yeni bir güvenlik önlemi olarak Formula 1, Formula 2, Formula 3, Formula E ve Formula 4’teki her araçta zorunlu hale getirdi. . IndyCar Serisi, Super Formula ve Avustralya S5000 Şampiyonası gibi diğer bazı açık tekerlek yarış serileri de halo‘yu kullanırlar. IndyCar halo, aeroscreen için yapısal bir çerçeve olarak kullanılır.

Yapısı

Sistem, sürücünün kafasını çevreleyen ve araç şasisine üç nokta ile bağlanan bir çubuktan oluşur. Halo titanyumdan yapılmıştır ve 2016’da sunulan versiyonda yaklaşık 7 kilogram (15 lb) ağırlığındadır, ardından 2017’de 9 kilograma (20 lb) yükselmiştir.

Bu sistem ekipler tarafından geliştirilmiyor, sadece FIA tarafından seçilen üç onaylı harici üretici tarafından üretiliyor ve tüm araçlarda kullanılanlar aynı teknik özelliklere sahip.

FIA tarafından 40 gerçek olayın verilerini kullanarak gerçekleştirilen bir simülasyonda, bu sistemin kullanılması sürücünün hayatta kalma oranını teorik olarak %17 oranında arttırmış oldu.

 

Tarihi ve Gelişimi

Geliştirme aşamasında FIA üç temel senaryoyu inceledi, iki araç arasındaki çarpışma, bir araç ile çevrede ile arasındaki temas (bariyerler gibi), araçlar arasında olan çarpışmalar ve enkazla çarpışmalar. Testler, halo sisteminin sürücünün yaralanma riskini önemli ölçüde azaltabileceğini göstermiştir. Dahası, birçok durumda sistem, geçmişte meydana gelen bir dizi kazaya karşı kontrol edildiğinde, kaskın bir bariyerle temas etmesini engelleyebiliyordu. Son vakanın incelenmesi sırasında, halo‘nun büyük nesneleri saptırabildiği ve daha küçük döküntülere karşı daha fazla koruma sağladığı bulundu.

Ağustos 2017’de yeni bir Formula 2 aracı olan Dallara F2 2018 tanıtıldı ve halo sistemini ilk kullanan araç oldu. Ocak 2018’de sunulan SRT05e Formula E otomobilinde bir halo vardı. Kasım 2018’de Abu Dabi’de tanıtılan 2019 FIA Formula 3 aracı da halo kullanıyordu.

 

Alternatif Sistemler

Halo sistemine bir alternatif olarak, Red Bull Advanced Technologies “aeroscreen” i geliştirdi. Küçük bir kaportaya benzeyen tasarım, FIA’dan pek ilgi görmedi. Sürücüler halo sisteminin tanıtımına karşı olduklarını ifade ettikten sonra, FIA, airbrush konseptine dayanan bir polivinil klorür ön camı olan “shield” ı geliştirdi. 2019’da aeroscreen, IndyCar’da kullanılmak üzere halo’yu yapısal bir çerçeve olarak kullanmak üzere uyarlandı.

Sebastian Vettel, bir Formula 1 aracında shield sistemini deneyen ilk ve tek sürücüydü. 2017 Britanya Grand Prix’si için serbest antrenman sırasında, testi erken bitirmeden önce yeni sistemle bir tur tamamladı. Araba kullanmasını engelleyen çarpık ve bulanık görüşten şikayet etti. Shield ile ilgili sorunların 2018 sezonu için zamanında çözülebileceğine dair hiçbir garanti olmadığı için tanıtımı daha sonraki bir tarihe ertelendi.

 

Kabul Görmesi

Bu sistemin “yarış arabalarının özünü” bozduğunu iddia eden Niki Lauda’nınki de dahil olmak üzere bazı eleştirilere yol açtı. Bu sistem, açık kokpit yarış konseptine karşı görsel olarak çekici olmadığını söyleyen ve sürücünün görüşünü engelleyen hayranlar arasında da popüler olmadığını kanıtladı. Jackie Stewart da dahil olmak üzere diğer eski sürücüler sistemi memnuniyetle karşıladılar ve benzer şekilde eleştirilen ancak daha sonra karayolu araçlarında da norm haline gelen emniyet kemerlerinin piyasaya sürülmesiyle karşılaştırdı.

İlk başta yapılan eleştirilere rağmen, halo bir arabanın çarptığı iki olayın ardından seyirciler tarafından övüldü. Bunlardan biri İspanya’daki Formula 2 yarışında, Tadasuke Makino’nun halo‘sunun, hemşerisi Nirei Fukuzumi’nin arabasına çarptığı kaza, diğeri ise Charles Leclerc’in halo‘sunun Fernando Alonso’nun airborne una McLaren tarafından vurulduğu Belçika Grand Prix’si, her ikisinin halo‘su da çarpışmadan görünür hasar gösteriyor. Hem Makino hem de Leclerc, halenin muhtemelen hayatlarını kurtardığı için övgüde bulundu ve sezonun başlarında haleyi eleştiren Mercedes takım patronu Toto Wolff, Leclerc olayının ardından bunun kendini kanıtladığını itiraf etti.

Halo, Alex Peroni’nin 7 Eylül 2019’da Monza’daki bir Formula 3 etkinliğinde aracı havaya uçup düşmesinin ardından hayatını kurtardığını ifade etti. Ayrıca, 2020 Bahreyn Grand Prix’sinde Romain Grosjean, Daniil Kvyat’a vurduktan sonra hayatını korumasında büyük da rol oynadı. Kvyat’ın arabasına çarptıktan sonra bariyerlere kafa kafaya çarptı. Araba çarpışma bariyerini ikiye bölerek aracın aradan kaymasına ve aracın arkasını güvenlik hücresinden ayırmasına sebep oldu. Halo bariyerin üst kısmına çarparak Grosjean’ın kafasını darbeden korudu. 1974 Amerika Birleşik Devletleri Grand Prix’sindeki benzer bir kazada pilot Helmuth Koinigg’in başı kesilmişti. Sürücülerin halo nedeniyle hızla dışarı çıkma kabiliyetinin bozulmasıyla ilgili ilk endişelere rağmen, Grosjean neredeyse anında tırmanmayı başardı ve bu, otomobil anında yanmaya başladığından bu olay kritikti. Sadece ellerinde ve ayak bileklerinde yanıklar oluştu ve herhangi bir hayati tehlike oluşturmayan yaralanmalarla alevlerden çıktı. Grosjean, hastane yatağından, “Birkaç yıl önce halo için olumlu düşünmüyordum, ancak Formula 1’e getirilen en büyük güvenlik önlemi düşünüyorum ve onsuz bugün sizinle konuşamam,” dedi.

Paylaş:
Ulam:Nedir?
Etiket:,
Önceki Yazı
Toyota Donanım Bilgisi Öğrenme
Sıradaki Yazı
Session Border Controller (SBC) Nedir?